Iedereen heeft van die dagen dat je om komt in het werk. Je weet dan niet waar je moet beginnen en of je alles af krijgt. Misschien is je werk beter inplannen wel de juiste oplossing? Een goede planning zorgt ervoor dat je een richtlijn hebt om je taken uit te voeren, waardoor je minder stress ervaart. De 7 tips zijn simpel, maar werken wel efficiënt.

Maak een to-dolist
Schrijf al je taken ’s avonds op, die je de volgende dag moet uitvoeren. Op die manier kan je in de ochtend gelijk beginnen aan je werkzaamheden en haal je alles uit je dag.

Voer de belangrijkste taken eerst uit
Voer je taken niet uit op de volgorde zoals jij ze hebt ontvangen, maar bepaal zelf welke taken eerst gedaan moeten worden. Baseer dit op de belangrijkheid of de deadlines die er aan opdrachten zitten. Hierdoor voorkom je stress op het laatste moment. 

Maak je planning haalbaar
Zorg ervoor dat je planning realistisch is. Plan voldoende tijd in voor je taken, met een kleine marge, zodat je minder onder druk komt te staan. Bovendien heb je dan nog tijd voor dringende zaken die tussendoor komen.

Stem je werk af op je eigen ritme
Hou je eigen werkritme aan. De een heeft in de ochtend de meeste concentratie en de ander in de avond. Voer je belangrijkste werkzaamheden uit als je de meeste concentratie hebt. De “minder belangrijke” activiteiten kun je uitvoeren tijdens de minder productieve momenten.

Ruim op
Een overvol bureau met papieren en een overvolle mailbox kent iedereen. Maak er een gewoonte van om elke avond je bureau op te ruimen en papieren weg te gooien die je niet meer gebruik. Verwijder verder de mails die je niet meer nodig hebt en plaats de overige mails in folders zodat je alles makkelijk en snel terug kunt vinden.

Collega’s heb je niet voor niks
Geef het aan wanneer je te veel werkzaamheden hebt of wanneer je werkzaamheden krijgt die niet in jouw takenpakket thuishoren. Om misverstanden te voorkomen is een goede communicatie van essentieel belang. Aarzel niet om de hulp van je collega’s in te roepen.

Gebruik de beschikbare tools
Ben je er nog niet in geslaagd om je werktijd efficiënt in te delen? Maak dan gebruik van de handige softwaretools, zoals Outlookagenda. Hierdoor heb jij je agenda overal makkelijk bij de hand.

Zoals van tevoren aangegeven, is efficiënter werken niet lastig om te bereiken. Organiseer je zaken goed zodat je er veel tijd mee wint! Tijd die je in andere zaken kan steken, zoals andere werkzaamheden of vrije tijd en ontspanning.

Bron: Stepstone


7 tips om efficiënter te werken