Het brandstofverbruik van nieuwe auto's was in 2014 historisch laag. De vijftig populairste benzineauto's verbruikten vorig jaar volgens fabrieksopgave 4,5 liter per 100 kilometer. 

Dat is slechts de helft vergeleken met 1980, terwijl de voertuigen sinds die tijd juist ruim 10 procent zwaarder zijn geworden. Een en ander blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van brancheorganisaties Bovag en RAI.

Wel zijn de kosten voor brandstof flink toegenomen. Zo kostte een volle tank van 50 liter medio 1980 omgerekend zo'n 32 euro (ongeveer 65 cent per liter), terwijl dat medio vorig jaar circa 90 euro was.

Verder blijkt uit de cijfers dat Nederland voor het tweede jaar op rij Europees koploper was als het gaat om de verkoop van zuinige auto's. Gemiddeld hadden voertuigen een CO2-uitstoot van 108 gram per kilometer. In België en Duitsland was dat respectievelijk 121 en 132 gram CO2.

Ook bij de dieselwagens en hybride auto's die worden verkocht in Nederland, is een flinke daling van het gemiddelde brandstofverbruik waar te nemen.

Milieuzone

De brandstofvreters van weleer zijn tegenwoordig ook niet meer overal welkom. In Utrecht is begin dit jaar een milieuzone ingesteld om oude vervuilende dieselvoertuigen uit de binnenstad de weren. Overtreders krijgen een boete.

Dit tot grote onvrede van de Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC). Die vindt de milieuzone nutteloos en is naar de rechter gestapt. De organisatie wil mede namens een aantal oldtimerclubs een onmiddellijk verbod op de zone.

Eerder dit jaar kwam de zaak al voor, maar toen bepaalde de voorzieningenrechter dat de effecten van de maatregel uitgebreider bestudeerd moesten worden. Donderdag staan de partijen opnieuw tegenover elkaar in de rechtszaal.