DRV introduceert de boekhoudrobot op Contacta.nlDRV Accountants & Adviseurs introduceert woensdag 9 november op Contacta.nl robotisering in de accountancy. Om dat te symboliseren is robot Pepper die dag de speciale gast op de stand van DRV. ‘Het is ontzettend gaaf te zien hoe razendsnel de technologische ontwikkelingen gaan en wat hiermee bereikt kan worden.’

Robotisering is nieuw in de accountancy. Het is het vervolg op de meest geavanceerde digitale administratieve verwerking waarvan DRV nu al gebruikmaakt. Het doel van deze innovaties: zorgen voor de meest actuele inzichten voor ondernemers en de meest adequate begeleiding door hun adviseurs.

Marc van Can en Marco Utermark, beiden partner en accountant, zijn bij DRV de stimulerende krachten achter de innovaties. Utermark: “We vinden het razend interessant om te zien wat er allemaal al kan en in de toekomst mogelijk wordt. Daarom ontwikkelen we mee met grote partijen als Unit4, Exact en Lyanthe, maar werken we ook graag samen met kleine, opkomende partijen voor specifieke oplossingen. De grootste uitdaging is niet te veel in één keer willen. Want laten we reëel zijn, heel veel is veelbelovend, maar de werking in de dagelijkse praktijk vraagt nog veel begeleiding voordat het rendabel wordt.’ ‘Je realiseert je wel, dat we steeds dichter in de buurt komen bij wat we voor ogen hebben: actuele, waardevolle inzichten voor onze cliënten en een optimale betrokkenheid van ons’, voegt Van Can toe.

Marco Utermark en Marc van Can begeleiden een grote kring ondernemers in het MKB. Die willen zij op het juiste moment goed adviseren. Daarvoor willen ze in één oogopslag zien wat nu aandacht nodig heeft. Om dat goed in beeld te kunnen brengen is een combinatie van data nodig, zowel financieel als operationeel. DRV koppelt die nu al. Hoe actueler die inzichten, hoe waardevoller. Van ondernemers wordt immers gevraagd om op elk moment de juiste beslissing te nemen.

Robot verwerkt
DRV investeert dan ook volop in geavanceerde technieken die de verwerking van de administratie versnellen. Daarbij ontwikkelt DRV samen met Lyanthe. Bijvoorbeeld: elektronische facturen (zogenaamde UBL-facturen) en scans of foto’s van facturen stuurt de ondernemer naar zijn administratie. De software vraagt de ondernemer vervolgens om de factuur goed te keuren voor verwerking, waarna die factuur daadwerkelijk automatisch in de administratie wordt geboekt en bijvoorbeeld ter betaling wordt aangeboden. Medewerkers van DRV houden daar toezicht op. Ze schatten in waar het systeem een fout kan maken en helpen het systeem als deze een boeking niet kan plaatsen. Zo leert het geautomatiseerde systeem boekingen in de toekomst juist te verwerken. Van Can: ‘De huidige boekhoudsoftware kan redelijk goed facturen herkennen. De boekhoudrobot die we samen met Lyanthe hebben ontwikkeld, heeft nog meer capaciteiten. Die kan op regelniveau van een factuur informatie analyseren en die als zodanig in de administratie verwerken. Onze boekhoudrobot herkent veel data en legt verbanden met data die in het hele systeem voorkomen. Hij analyseert dus ook data die buiten de specifieke administratie zijn opgeslagen. Hij leert snel, maar de mens moet hem daarbij wel begeleiden.’

Mens analyseert
‘De inzet van een boekhoudrobot betekent niet dat we zonder de boekhoudkundige kennis van medewerkers kunnen. Natuurlijk analyseert de software steeds meer en steeds vaker data. Maar zonder mensen blijft data, data en wordt het geen informatie. Onze mensen begrijpen de techniek achter de boekhouding en snappen waar welke post het beste geplaatst kan worden. Het werk dat geautomatiseerd gebeurt, wordt nagelopen. De factor mens is ook van groot belang om data te kunnen analyseren. Je kunt gegevens geautomatiseerd laten verwerken tot mooie dashboards en grafieken, maar je moet ook begrijpen wat daaruit blijkt en wat de onderliggende oorzaken en verklaringen zijn. En je moet snappen wat inzichten zeggen over een toekomstige situatie. Pas als je dat doet, heb je meerwaarde voor je cliënten. Dat is precies waarom wij zoveel belang hechten aan innovaties’, benadrukt Utermark.

Innovaties zijn middel
Van Can: ‘Laten we niet vergeten dat innovaties geen doel op zich zijn, maar een middel. En dat robots als Pepper niet letterlijk aan tafel zitten. We hebben Pepper uitgenodigd op onze stand om een boodschap duidelijk te maken. Het ‘commandocentrum’ dat we op Contacta hebben ingericht, is in werkelijkheid vaak een App op je telefoon.’

Extra waarde voor cliënten
De innovaties vragen op dit moment flinke investeringen. In techniek, maar vooral in de begeleiding van mensen. Van Can: ‘We hebben medewerkers die zich full time bezighouden met het herkennen, beoordelen en implementeren van innovaties. Vergis je niet. Er is veel op de markt, en je moet het juiste eruit zien te selecteren. Specifieke cliëntvragen vragen om bijzondere oplossingen. Zo zijn wij bezig met software die de kredietbehoefte van een ondernemer herkent, de kansen tot een succesvolle kredietaanvraag bij een bepaalde financieringsinstelling inschat en de kredietaanvraag op maat voorbereidt. Onze innovatieadviseurs zijn met innovaties dag in dag uit bezig. Daarnaast hebben we een groep van bijna 25 collega’s die als eersten alles testen en inrichten bij cliënten. Dat zijn uren die we investeren. Per verwerkte factuur of administratie gaan de verwerkingskosten dan wel omlaag, maar de systeem- en softwarekosten nemen uiteraard flink toe. Toch zorgen we ervoor dat de kosten voor cliënten gelijk blijven en dat zij tegelijkertijd meer waarde ervaren; doordat we extra en actuele inzichten leveren en op de juiste momenten aan de bel trekken en een praktisch advies geven. Dat blijkt in de praktijk waardevoller dan een tientje per maand goedkoper uit zijn.’
Utermark: ‘Het geeft ons en onze bijna 500 collega’s ook de meeste voldoening: doen waar wij goed in zijn. Dat is meedenken en de ondernemer van een praktisch advies voorzien om beter te kunnen beslissen.                                                    

Contacta
Contacta.nl is de belangrijkste netwerkbeurs van Zuidwest-Nederland en Vlaanderen. De beursoppervlakte is 15.000 m2, er zijn 350 standhouders en er worden meer dan 25.000 bezoekers verwacht. De business-to-business beurs duurt drie dagen: van dinsdag 8 tot en met donderdag 10 november. Ook deze 30ste editie vindt plaats in de Zeelandhallen in Goes.

Kijk op Contacta.nl voor het programma, de toegangstickets en de inschrijving voor het DRV Pro College woensdag en donderdag.

Over DRV
DRV Accountants & Adviseurs is een toonaangevende accountants- en adviesorganisatie voor het MKB in Zuidwest-Nederland. Daar telt DRV 500 medewerkers verdeeld over 12 vestigingen, die samen een onderscheidend brede en kwalitatief hoogwaardige dienstverlening bieden om ondernemers te helpen hun bedrijfsprestaties duurzaam te verbeteren. www.drv.nl


DRV introduceert de boekhoudrobot op Contacta.nl