Zo'n 5100 goederentreinen doen jaarlijks de Zeeuwse havens aan, vooral met auto's, LPG, chemische producten, stukgoed en nu ook koelcontainers. Havenbedrijf Zeeland Seaports wil het spoorvervoer graag uitbreiden. Nu vormt het nog maar een fractie van de totale vervoersstromen in Zeeland.

Een spoorshuttle van de Belgische spooroperator B-Logistics rijdt sinds begin mei tussen Vlissingen en het Europese achterland, Frankrijk en Zwitserland in het bijzonder. Ook arriveerde een week geleden een trein met 34 koelcontainers uit Marseille in Vlissingen. De containers bevatten groente en fruit uit Israël. Eigenlijk was Rotterdam de eindbestemming, maar door de stremming van de Moerdijkbrug was dat zonder omleiding onmogelijk.

B-Logistics, die ook dit transport begeleidde, besloot daarom af te slaan naar Vlissingen. Daar huizen verschillende logistieke bedrijven die groente en fruit kunnen afhandelen en distribueren naar het Europese achterland. Een ander voordeel van Vlissingen is dat er zowel op het spoor als de weg weinig files voorkomen en dus de wachttijden beperkt zijn. Tijd is geld in de wereld van het transport.

Verse waar
Met name voor voedingsmiddelen wordt steeds meer gebruik gemaakt van spoorvervoer. In het door Europa ondersteunde project 'Fresh food corridor' wordt een combinatie gemaakt van vervoer per schip en trein. Goederen uit Israël worden per schip naar de havens van Marseille, Venetië en het Sloveense Koper gebracht, waar de koelcontainers vervolgens op wagons worden gezet.

Met name voor groente en fruit is de doorlooptijd van het transport erg belangrijk. De klant wil tenslotte verse waar. Het spoorvervoer scoort qua doorlooptijd erg goed. De producten in de supermarkten zijn daardoor langer houdbaar.

Scharnierpunt
Vlissingen pikt een graantje mee in het spoortransport van vers voedsel. Het wordt een scharnierpunt voor de aanvoer van fruit en groente uit Europa, maar ook uit Zuid-Amerika.

Er werden al bananen en ananassen aangevoerd in Vlissingen, maar de bananentrafiek schoot vorig jaar omhoog toen Chiquita koos voor Vlissingen als West-Europese aanvoerhaven. Kloosterboer kreeg het contract. In februari verdubbelde de bananenproducent de op- en overslag in Vlissingen. Chiquita kiest ervoor niet langer een deel van de bananen in Bremerhaven aan land te zetten, maar meer gebruik te maken van de diensten van Kloosterboer.

Chemische producten
Een deel van de bananen gaat per trein naar Zwitserland, via het zogeheten 'green xpress network' van B-Logistics dat probeert slimme, efficiënte combinaties te maken. Het is overigens niet alleen voedsel dat per spoor wordt vervoerd. Treinen naar Le Havre transporteren chemische producten.

Bron: De Ondernemer


Goederenvervoer op het Zeeuwse spoor groeit