10 tips voor een goede werkplek

10 tips voor een goede werkplek

Een goede werkplek is erg belangrijk voor hoe jij je werk kan doen. Tocht, lichtinval, temperatuur en natuurlijk de plek zelf waarop je aan het werk bent, hebben allemaal impact op hoe jij je voelt. Misschien kom je wel eens met hoofdpijn thuis of heb je vaak last van je rug. We zetten een aantal zaken voor je op een rij waarmee je zelf kunt zorgen voor een goede werkplek.

1.       Let op het licht

Licht is erg belangrijk voor het doen van ons werk. We hebben voldoende licht nodig om goed aan de slag te kunnen. Zowel kunstmatig als daglicht. Zorg in de wintermaanden dus voor goede verlichting bij je bureau, misschien zelfs met een extra bureaulamp. Verder is het belangrijk dat er geen fel licht van achter je beeldscherm komt. Als je tegen het licht in kijkt, knijp je vaak met je ogen en daardoor raak je sneller vermoeid. Ook licht op je scherm kan voor hinder zorgen. Idealiter zit je dus niet te dicht bij een raam en is er goede zonwering aanwezig.

2.       Zorg voor een goede temperatuur

De perfecte temperatuur is voor iedereen net even anders. Maar over het algemeen is het op Nederlandse kantoren tussen de 19 en 21 graden. Als het te koud is, heeft je lichaam teveel energie nodig om zich op te warmen en als het te warm is wordt je veel eerder loom en vermoeid. Allebei niet ideaal om bij te werken.

3.       Zit niet op de tocht

Die airco die in je nek blaast of dat raam dat open staat en zo tocht veroorzaakt. Als je op de tocht werkt, is de kans op nekklachten aanwezig. Kijk of je je werkplek zelf kan verplaatsen of iets kan doen aan de oorzaak van de tocht. Soms kan een kwartslag draaien van een bureau al een oplossing zijn of kun je het raam openzetten als je van je werkplek bent.

4.       Doe iets aan droge lucht

Als het te droog op kantoor is, kan je last krijgen van branderige ogen, hoofdpijn en geïrriteerde slijmvliezen in neus en keel. Vooral mensen die contactlenzen dragen, hebben vaker last van droge ogen. Een bakje water op de verwarming doet wonderen bij te droge lucht. De ideale luchtvochtigheid ligt tussen de 40 en 60 procent. Ook planten helpen goed voor het verschonen van de lucht. Bij extremere metingen is het goed om hier iemand professioneel naar te laten kijken.

5.       Stem geluid met elkaar af

Waar samen gewerkt wordt, is ook gezamenlijk geluid. Maar soms kan iets ook als storend worden ervaren. Collega’s die hard en lang telefoneren of met elkaar praten, een printer die naast je staat, pieptonen van een computer. Dit zijn allemaal zaken waar je in overleg met je werkgever iets aan kan doen. Die printer kan wellicht op een andere plek, met collega’s kun je afspreken dat bepaalde belletjes ergens anders plaatsvinden, etc. Ook het gebruik van geluidsabsorberende materialen kan helpen, zoals een vloerkleed, gordijnen, wandpanelen of schuim onder bureaus.

6.       Stel je bureau en stoel goed af

Negen van de tien keer nemen we zelf een verkeerde houding aan als we achter ons bureau zitten. De juiste afstelling van de stoel en het bureau kan in het begin vreemd aanvoelen, maar gewenning levert op lange termijn veel op. Laat je hiervoor eventueel helpen door een specialist die samen met jou alles goed instelt. Belangrijke quick wins zijn in ieder geval dat je voeten plat op de grond staan met je knieën in een hoek van negentig graden en de tafel op ellebooghoogte terwijl je ontspannen zit.

7.       Zet je beeldscherm en toetsenbord goed

Het is belangrijk dat je met zo min mogelijk inspanning achter je computer zit. Daarom is het goed om even stil te staan bij de juiste afstellingen.

·         De ideale hoogte van je beeldscherm is wanneer de bovenkant net iets onder ooghoogte is. Gebruik eventueel een laptopverhoger of andere hulpmiddelen om je scherm op de juiste hoogte te krijgen.

·         De afstand tot het scherm is minimaal één armlengte.

·         Gebruik vervolgens een losse muis en toetsenbord.

·         Je muis is in lijn met je schouder, dus niet teveel naar rechts.

·         Het toetsenbord is in lijn met je beeldscherm, recht voor je en niet te hoog.

8.       Zorg voor een schoon en opgeruimd bureau

Dit klinkt heel simpel, maar blijkt in de praktijk toch vaak moeilijk. Rondslingerende pennen, , papieren en snoeren kunnen stiekem allemaal in de weg liggen. En ze creëren vaak onrust. Zorg dat je op je bureau alleen de noodzakelijke items hebt liggen zodat je bureau goed schoon kan blijven en je met de juiste ruimte en opgeruimde geest kunt werken.

9.       Zorg voor en goed uitzicht

Waar staat je bureau? Wat valt er te zien of juist niet? Welke kleuren worden er gebruikt? Dit heeft ook allemaal impact op hoe je je voelt. We zijn niet allemaal gezegend met een vrij uitzicht. Een rommelig uitzicht zorgt vaak voor onrust, maar alleen maar witte muren zijn daarentegen ook inspiratieloos. Probeer voor jezelf te bedenken wat je uitzicht met je doet en in hoeverre een aanpassing wellicht tot verbetering kan leiden.

10.   Sta regelmatig op

En als laatste, maar zeker niet onbelangrijkste, is het feit dat je regelmatig even van je werkplek op moet staan. Een korte pauze, een meeting ergens anders, even je benen strekken en je ogen rust geven. Want te lang zitten op je werkplek achter je beeldscherm levert hoe dan ook klachten op. Gun jezelf dus die korte pauze zodat je op langere termijn zonder klachten door kan werken. Vergeet je pauze te nemen? Installeer een app die je eraan herinnert!

Bron: www.monsterboard.nl