Een formeel kantoor behoort echt tot het verleden. Witte muren met bureaus die worden gescheiden door glazen schermen zijn niet meer van deze tijd. Om werkprestaties te verhogen, is het essentieel om je kantoor zo goed mogelijk in te richten. Daarom presenteren wij 6 tips voor een leukere werkomgeving!

1. Met het personeel om de (oude) tafel
Voordat je de boel om z’n kop zet, ga eerst met iedereen om de (oude) tafel. Wat zijn hun wensen? Het opnieuw inrichten heeft immers als doel om efficiënter te gaan werken. Dit is een wijze raad waar iedereen blij van wordt. 

2. Maak ruimte voor vernieuwing
Nu kan het echte werk beginnen! Zorg voor een open en transparant kantoor. Dit kan al heel simpel door de deur open te houden of je bureau naar het raam toe te keren. Maar denk ook aan verlichting. Het beste is gewoon daglicht. Kies niet gelijk voor TL-verlichting, maar denk eens aan sfeerverlichting.

3. Haal een flexibele wind door het bedrijf
De nieuwe werkplek is flexibel. Voor iedere werknemer moet ruimte zijn om zijn of ergonomisch verantwoorde werkhouding aan te nemen. Dit draagt bij aan een lager ziekteverzuim. Vervang daarnaast alle vaste toestellen voor mobiele telefoons of geavanceerde laptops. P.S.: zorg voor voldoende stopcontacten en opladers.

4. Zet de bloemetjes binnen!
Zet planten en verse bloemen neer. Groen bevordert creativiteit. Uit onderzoek onder Amerikaanse werknemers blijkt dat bloemen en planten zorgen voor 15% betere productiviteit. Naast de bloemetjes binnen te zetten, kun je ook een grote muurposter van het bos of het strand ophangen.

5. Prikkel jezelf, maak het persoonlijk
Als het op de accessoires aankomt, hebben veel mensen een andere smaak. Geef daarom iedereen de ruimte om zelf zijn of haar werkplek in te richten. Dit kan natuurlijk met een fotolijstje met een leuke privéfoto of een souvenir. Als mensen zich op zijn of haar gemak voelen, gaan ze ook met enthousiasme naar het werk!

6. Om van te snoepen!
Uiteindelijk kunnen deze tips leiden tot een betere, creatievere en daarmee ook leukere werkomgeving. Een snoeppot of een fruitmand zorgt ervoor dat collega’s even langs lopen. Aanloop geeft reden tot informele gesprekken. Hieruit kunnen de beste ideeën ontstaan!

Succes! 


6 tips voor een leukere werkomgeving