Bestel hier jouw gratis Entreeticket

De ondernemers-barometer van LMG strategie+creatie en Uitgeverij De Bode

De ondernemers-barometer van LMG strategie+creatie en Uitgeverij De Bode

In dit artikel geven ondernemers in een enquête aan welke kansen en bedreigingen zij zien in de nabije toekomst en welke economische ontwikkelingen ze verwachten. Ook directeur Perry Kentin van LMG strategie+creatie, organisator van Contacta, en directeur Luuk Roozeboom van Uitgeverij de Bode, met Weekblad de Bode de mediapartner van Contacta, peilen de ondernemersbarometer in hun bedrijf.

HOEVEEL VERTROUWEN HEEFT U IN DE HUIDIGE ECONOMISCHE STAND VAN ZAKEN EN DE ONTWIKKELINGEN VOOR UW BEDRIJF IN DE KOMENDE PERIODE? GEEF EEN CIJFER VAN 1 T/M 10.

PK: “Ik geef een cijfer tussen de 7 en 8. Ik heb altijd vertrouwen. Ondernemen is steedsop- en afschalen. Als bureau passen wij ons aan de vraag van onze klanten aan.”

LR: “Qua vraag naar onze producten geef ik het een dikke 8. Aan de andere kant moeten we rekening houden met het tekort aan grondstoffen, zoals papier. Daardoor stijgen de kosten en daarmee omgaan is een enorme uitdaging. Dat tempert het vertrouwen.”

WELKE UITDAGINGEN ZIET U VOOR DE KOMENDE 1-2 JAREN DIE UW GROEI KUNNEN BELEMMEREN?

PK: “Het tekort aan geschoold personeel. We krijgen genoeg reacties op vacatures, maar we gaan voor personeel dat echt het verschil maakt, mensen die hun werk met hart en ziel doen. Daarom trekken we intensief op met nieuwe collega’s.”

LR: “Stijgende inkoopprijzen, bijvoorbeeld voor papier. Aan die prijzen kun je niet veel doen. Daarbij drukken we wekelijks ruim 340.000 kranten, dus we kunnen de prijs-stijgingen niet helemaal doorbelasten aande adverteerders, want dan worden weonbetaalbaar.”

WELKE KANSEN ZIET U VOOR DE KOMENDE 1-2 JAREN DIE UW GROEI BEVORDEREN?

PK: “De ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. Wij zijn altijd bezig met trends enkijken ook naar veranderingen, zoals de nieuweAVG- en cookie-wetgeving.”

LR: “Hetzelfde, de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. Zo hebben we het concept van Vriend van de Bode ontwikkeld, waarbij mensen die ons steunen allerleicadeaus krijgen. We zijn dit verder aan het ontwikkelen, want hier liggen nog kansenvoor ons.”

IS HET AANTAL MENSEN DAT NU THUISWERKT GESTEGEN ALS GEVOLG VAN DE CORONACRISIS?

PK: “Bij ons mag je zelf weten of je thuiswerkt of op kantoor. Alles is online beschikbaar. De meesten komen toch naar kantoor. Sommigen zeggen dat thuiswerken voelt als spijbelen. Als je je thuis beter kunt concentreren, stimuleren wij thuiswerken. Het kantoor zien we als ontmoetingsplek, ook voor onze klanten. Dat betekent bijvoorbeeld goede koffie en een gevulde koelkast. Je moet hier graag naartoe willen komen.”

LR: “Bij ons wordt er niet structureel thuisgewerkt, maar er is wel ruimte voor. Voor veel collega’s is de hang naar kantoor groot, vanwege de sociale contacten. Soms is thuiswerken handig, bijvoorbeeld voor de concentratie, maar in de samenwerking tussen collega’s van onder meer de verkoop en redactie is het nuttig dat zij elkaar zien enhoren waarmee ze bezig zijn.”

FLEXIBELE ARBEID VERSUS VASTE CONTRACTEN; WAT HEEFT UW VOORKEUR?

PK: “Vaste contracten. Wij proberen mensen zekerheid te geven, dan krijg je ook commitment terug. Als iemand na lange tijd weggaat zonder daarover eerder iets gezegd te hebben, dan vind ik dat pijnlijk. Graag zou ik er vooraf over horen, zodat we misschien aanpassingen kunnen doen. Als ondernemer ben je ook maar een mens en de ander kan je op nieuwe ideeën brengen.”

LR: “Vaste contracten. De ervaring en het netwerk die medewerkers opbouwen en de collegialiteit die daardoor ontstaat zijn heel waardevol voor ons bedrijf. Ook vinden onze klanten het prettig om een vertrouwd contactpersoon te hebben.”

WAT MOET HET ONDERWIJS IN ZEELAND DOEN OM EEN BETERE AANSLUITING OP DE ARBEIDSMARKT TE KRIJGEN?

PK: “In Zeeland wordt graag het accent gelegd op hoger opgeleiden, maar dit is een mbo-provincie. De meeste banen zijn op mbo-niveau. Met een mbo-diploma kun je meteen aan de slag. Daarnaast zouden scholen met hun lesmateriaal sneller moeten inspelen opnieuwe ontwikkelingen. We hebben regelmatigstagiairs en soms merken we dat zij in de klas met verouderde informatie werken.”

LR: “De theorie op scholen moet beter worden afgestemd op de praktijk. Bijvoorbeeld in de begeleiding en beoordeling van stagiairs is de benadering nog heel schools, met standaardvragen. Een stagiair zet zijn eerste schreden op de arbeidsmarkt en daarom vind ik meer aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling, zoals socialevaardigheden, belangrijk.Daarnaast zouden scholen veel vaker gastdocenten moeten uitnodigen. Als ik ga vertellen in een klas, hangen de leerlingen aan je lippen. Je leert het meeste van de praktijk.”