Op zoek naar een nieuw balans na corona

Op zoek naar een nieuw balans na corona

De overheidsbeslissing om de horeca te sluiten greep me destijds echt naar de strot. Wat nu? Uiteindelijk hebben we die periode gebruikt om zaken te verbeteren. Zo hebben we, samen met onze accountant Moore DRV, geïnvesteerd in automatisering en digitalisering. Ik heb nu nog meer grip op de cijfers. Zo waren we er helemaal klaar voor en konden we er volle bak tegenaan toen de horeca weer open mocht!’

Het gesprek met Ron vindt plaats bij Katoen. Ook David van de Plasse, partner en accoun-tant bij Moore DRV sluit aan. Hun geanimeerde gesprek maakt duidelijk dat beide mannen elkaar kennen en hun relatie inmiddels over méér gaat dan zaken alleen. ‘Vanzelfsprekend’, vertelt David later. ‘Om ondernemers goed te kunnen adviseren, moeten wij ook weten wat hen persoonlijk beweegt.’

ALTIJD KIJKEN NAAR KANSEN EN VERBETERINGEN


Het verhaal van Katoen is een succesverhaal. Maar wie alleen dat ziet, vergeet het harde werken van Ron, Vivian en hun enthousiaste medewerkers. Iedere dag is een dag om kritisch te kijken naar mogelijke verbeteringen. Op hun lauweren rusten kan altijd later nog. En aan die instelling bleven zij zich houden gedurende de voor horecaondernemers extra zware coronacrisis. Het kwam aan op veerkracht, inventiviteit en vertrouwen in jezelf, het team en het concept.
Ron: ‘De knop ging bij ons direct om. Wat kunnen we wél doen om geld te verdienen?

Het ‘Katoen To Go’ concept rolden we als vrijwel één van de eerste restaurants uit. We bleven live koken en boden als een van de weinige restaurants a la carte afhaal aan. Daarnaast bleven hotelgasten welkom in onze brasserie tijdens de eerste golf. Maar ook op andere vlakken bleven we bezig. Zo hebben we in die tijd Katoen opnieuw laten schilderen, een vergaderzaal en City Loft gebouwd aan het Bleekveld. Om maar wat voorbeelden te noemen. Verder hebben we tijdens de eerste corona sluiting de buren van Codium de kans geboden om in onze ZAAL hun restaurant te runnen. Zo konden we direct uitproberen of een restaurant formule interessant is voor ZAAL. We zijn met al onze medewerkers gedurende de horecasluiting aan het werk gebleven. Samen kritisch kijken naar de zaken waar je normaal gesproken geen tijd voor hebt. De kaarten opnieuw onder handen nemen, nieuwe gerechten uitproberen en het team verder ontwikkelen en trainen. Ik vind sowieso dat je als horecazaak continu moet vernieuwen.

Medewerkers worden er bovendien niet beter van als ze thuis zitten, en wij ook niet. Zo bleven we op elkaar ingespeeld, de teamspirit behouden en waren we er helemaal klaar voor toen de horeca weer openging!’

VOLLE KRACHT VOORUIT; MÉT EEN NIEUWE BALANS

nmiddels zijn de deuren van Katoen alweer even geopend en draaien zowel het hotel als de brasserie weer op volle toeren. ‘Toch was het in het begin weer even zoeken naar balans en wennen om weer mensen in de zaak te hebben. Komen gasten bijvoorbeeld gelijk weer in het restaurant eten en durft die toerist direct al een kamer te boeken? We merkten dat het wel even een aanloopje nodig had voor het weer ouder-wets druk werd. De weekenden waren gelukkig al snel weer volgepland. Maar doordeweeks bleef het rustiger doordat het wat langer duurde voor de zakelijke markt weer op gang kwam. Sinds maart is het echter weer goed druk, al merk je dat met name de zakelijke markt inter-nationaal nog steeds wordt beperkt in reizen. Maar ook andere factoren zorgen ervoor dat je op zoek blijft naar de juiste balans. Zo zijn de werkgeverslasten gestegen en stijgen door de haperende aanvoer vanuit het buitenland de kosten voor diverse producten. Dat zagen we tijdens de coronaperiode al aankomen, dus konden we ons daar snel op instellen. Bijvoor-beeld door te wisselen van producten om te zorgen dat het betaalbaar blijft, zonder in te boeten op je kwaliteit. Want daar doen we niet aan! Maar uiteindelijk moet je toch bepaalde zaken doorberekenen. Toch kijken we daar ook kritisch naar. Zo hebben we nooit een gerecht gehad dat duurder is dan €26. Maar nu kunnen we ossenhaas écht niet voor lager dan €32,50 aanbieden. Dus zetten we er dan een alternatief naast waar we echt achter staan: een mooi stuk verse biefstuk dat wél voor €26 op de kaart kan. Zo blijf je continu opzoek naar wat werkt en wat niet.

‘HORECATIJGERS’ VAN MOORE DRV HELPEN MIJ DE JUISTE KEUZES MAKEN

Ron vertelt dat bij het maken van keuzes in zulke roerige tijden een goede accountant belangrijk is. Zo hebben David en zijn collega’s zorg- gedragen voor een duidelijke structuur. David: ‘De dagelijkse administratieve zaken kunnen ze bij Katoen heel goed zelf. Daarvoor hebben ze ons niet nodig. Wel hebben we gezorgd voor een goede structuur, waarbij we recht doen aan de belangen van enerzijds de investeerder en anderzijds aan die van Ron en Vivian. Hierdoor is een goede, werkbare organisatie neergezet, waarop verder gebouwd kan worden aan een gezonde toekomst voor alle partijen. Daarnaast hebben we samen met Ron ingezet op verdere digitalisering en automatisering van onze administratieve processen. Hierdoor besparen ze veel tijd op de administratie, is deze altijd bij en hebben ze ook direct inzicht in de cijfers tot op detailniveau. En natuurlijk hebben we ons ingespannen om alle corona- steunmaatregelen zo goed mogelijk te benutten. Ron en ik spreken periodiek af. Om kort terug te blikken, maar vooral om vooruit te kijken. Dat doen we met Ron’s ondernemers- blik en mijn financiële kijk op zaken.’ Ron concludeert: ‘Bij Moore DRV werken ‘horeca- tijgers’. Ze begrijpen onze drukte en ritme. Ik kan als ondernemer een hoop willen, maar daarbij heb ik wel de juiste begeleiding nodig. Zeker nu we op een bepaald niveau komen, kan ik niet meer zonder.’