DE IMPACT VAN DATA

Big Data is ongetwijfeld een van de meest besproken onderwerpen van de laatste jaren. Natuurlijk zijn er de bekende discussies over bijvoorbeeld privacy en de zogenaamde ‘online bubble’, een omgeving waarin steeds vaker persoonlijke voorkeuren worden getoond in Google op basis van IP-adres of zoekopdrachten uit het verleden. Het doel hiervan? Betere (zoek)resultaten voor de bezoeker of voor ‘comfort’ zoals bedrijven graag zeggen. Op dit moment zijn zoekresultaten en privacy misschien wel de meest besproken vormen van data, maar eigenlijk wordt data overal om ons heen gebruikt.

Data geeft informatie over het verloop van een proces en daardoor inzage hoe dit verbeterd kan worden. In de supermarkt bijvoorbeeld, werden vroeger de producten in de schappen handmatig geteld, nu worden slimme schappen gelezen op afstand. Ook in de sport zijn data-analyses onmisbaar geworden. Iedereen kent wel de bekende ‘voetbalanalyses’ op tv waarbij looplijnen van spelers worden bekeken en kwetsbare posities anders ingevuld worden. Schaatsers hebben tegenwoordig een ‘snelpak’ aan, wat steeds geoptimaliseerd wordt door resultaten uit bijvoorbeeld tests in de windtunnel.

Data heeft niet altijd vooruitgang tot doel. De harde feiten van data worden ook wel gebruikt als de ‘werkelijkheid’ om daarmee emoties uit te schakelen. Het geeft dus ook zicht op zaken die wellicht wel of juist niet meer moeten gebeuren. Zeeland, West-Brabant, Zuid-Holland en Vlaanderen zijn innovatieve gebieden en data kan als een rode lijn gezien worden om het totale gebied te versterken, met innovaties of slimme arbeid.


Tijdens het Contacta.nl Congres zal dit thema centraal staan.

Bekijk het programma